Etiketter

, , , , , , , ,

002

Bra bas

 

Den här vintern har min hy belönat mig för mitt idoga hudvårdande arbete tidigare under året. Jag är inte alls så torr som jag brukar vara under de kallare månaderna. Men eftersom jag har en typisk blandhy, så förändrar den sig förstås lite grand när temperaturen faller och inomhusluften blir torrare. Framförallt kinderna blir yttorra, stramar lite och förlorar ”glow”.

Clarins Beauty Flash Balm har räddat mig flera vintrar i rad. Den fixar fusklyster och får min foundation att lägga sig snyggt och inte se torr ut. Ett litet mirakel faktiskt! På sommaren byter jag ut den mot en annan primer. I somras var det NYX Angel Veil Skin Perfecting Primer och kanske blir det den i sommar igen. Det måste hur som helst vara en primer som mattar ner t-zonen.

Jag vill ha en foundation med hög täckningsgrad. Den som jag använder på vintern och som faktiskt är ett budgetkap är L’oréals Infallible 24 h Stay Fresh Foundation i nyansen ”True beige” (ca 159 kr). På sommaren byter jag ut den mot Clarins Everlasting Foundation+ SPF 15, som är något torrare och har lite bättre hållbarhet vilket funkar fint när min hy blir fetare under de varmare månaderna. Den innehåller ju dessutom SPF.

Eftersom min foundation är så pass täckande behöver jag inte vara så flitig med concealern. Jag duttar lite under ögonen för att täcka mörka ringar. Den jag har nu är riktigt bra – lite klibbig som jag gärna vill ha en concealer: Paula’s Choice Soft Cream Concealer.

Just nu avslutar jag min bas med  Luxe setting powder från gloMinerals. Ett riktigt finmalet transparent puder som inte lägger sig i linjer och rynkor.